Over mij

Mijn foto
Gent, Oost-Vlaanderen, Belgium

woensdag 29 mei 2013

LUNA EN LIENA ONDER (BOERDERIJ-)DAK!


 
 
Luna (mama van Lotje en Lara->ter adoptie op de website van Katzoektthuis) en Liena (mama van Doke, Dientje en Deesje->zie onderstaand bericht) zijn veilig geïnstalleerd op een boerderij in Zwijnaarde. Ze blijven een week of drie in de bench zitten en worden door collega Y. elke dag verschoond en voorzien van vers eten en drinken.
 
Na deze gewenningsperiode wordt de benchdeur opengezet en kunnen ze vrij in de hooischuur rondlopen. Er zijn overal kieren en gaten, dus als ze willen kunnen ze ook naar buiten. De bench blijft echter nog een drietal weken staan, zodat ze weten waar ze eten krijgen. De eigen poezen van de boer en boerin krijgen daar ook eten, dus de verwachting is dat ze dat snel door zullen hebben en steeds naar die plek terug zullen keren.
 
Een heel grote verandering voor deze twee zussen die uit het diepste der diepe zijn weggehaald. Nog even op de tanden bijten hoor meiden, binnenkort wacht jullie een paradijselijk bestaan. Veel plaats om te schuilen, elke dag vers eten en drinken en...een beetje (flink aangelengde) verse melk, recht van de koe. Het ga jullie goed, geniet van de open lucht en de vrijheid!
 
 
 
 
 
 
 
 

zaterdag 25 mei 2013

ZES WEKEN OUD EN NOG NOOIT HET DAGLICHT GEZIEN!




 
 
Deze drie kleintjes werden niet alleen gered van de donker, maar ook van de dood. De rest van het nest werd aangevallen door een meute honden en overleefden het niet. Hun moeder is bevallen in het diepe donker, tussen een onbeschrijfelijke hoop stinkend afval. Ook zij was de enige overlevende van haar familie, evenals haar zus die in dezelfde omstandigheden kittens kreeg. Met heel veel moeite is iedereen daar weggehaald.
 
Na talloze slachtoffers, zijn beide moeders en alle (overblijvende) kittens nu veilig. Dientje en Doke zitten in de opvang bij poezencollega Y., die bereid is al haar vrije tijd in hen te investeren zodat ze (hopelijk) over een paar weken samen kunnen geplaatst worden. Deesje blijft voorlopig in opvang Kat de Goede Hoop, omdat hij een gespannen dikke buik heeft en hevige diaree. Beide totaal-verwilderde moeders kunnen terecht op een boerderij waar ze een tijdlang in een bench in de stal zullen verblijven, waarna ze vrij kunnen rondlopen.
 
Licht en lucht, op tijd en stond hun natje en hun droogje en voor de kleintjes een liefdevolle thuis...wat wil je nog meer, mijn liefjes?!
 
 

zondag 19 mei 2013

"ISOLATED FROM THE OUTSIDE..." (ANOUK IN 'BIRDS')






 
 
 
"Birds falling down the rooftops,
out of the sky like raindrops..."
 
zo is ook 'Nouki' binnengekomen in de opvang. Als het ware uit het niets opgedoken op één van de vaste voederplekken van de collega's. Een stokoud poesje dat moeite heeft om recht te staan. Graatmager. Vol open krabwonden en kale plekken rond de hals. Met gloeiende oren door een hevige oorontsteking. Het rechteroog dermate ontstoken dat het wellicht als verloren moet worden beschouwd. En als ze probeert wat te eten, grolt ze van de pijn. 'Natuurlijk' net weer in een lang weekend, waardoor Noukje pas dinsdag 21/5 naar de dierenarts kan. Ondertussen wordt haar eten vloeibaar gemaakt, haar oogje verzorgd, haar oren gedruppeld en krijgt ze antibiotica en pijnstillers.
 
Waarna ze bijna in je trui klimt van aanhankelijkheid...
 
Nestel je maar lekker waar je maar wilt allerliefste Nouki. Vanaf nu ben je nooit meer "isolated from the ouside"!

zondag 12 mei 2013

EEN BAKSKE VOL MET STRO??




 
 
 
Zoals elke dag trekt melder C. tegen een uur of zes 's avonds, naar haar vaste voederplek. Ze blijft wat langer plakken bij de zwerfpoezen, als compensatie voor het gure weer. En dat is maar goed ook, want wat aanvankelijk leek op het gegier van de wind of het gekrijs van een vogel...blijkt uit een bakje vol stro te komen...vier achtergelaten kittens die heel hard om hun moeder liggen te schreeuwen. De oogjes zijn nog niet open (dus zijn ze jonger dan 10 dagen), maar de keeltjes des te meer ontwikkeld. En dat is deze keer hun redding. Gezwind met de hele familie onder de arm naar huis, kachel aan (in mei!), melk gemaakt en Kat de Goede Hoop gebeld. Die helaas geen kittenloze moederpoes heeft zitten  dus die op haar beurt Katzoektthuis heeft gebeld. Daar zijn ze nu veilig ondergebracht bij een 'papflesmoeder' die haar uiterste best zal doen om de echte moeder te vervangen.
 
Slaap zacht, meneer/mevrouw De Dumper - zonder hart geboren zeker??

dinsdag 30 april 2013

ESMEE, HET EERSTE MOEDERLOZE KITTEN IN DE OPVANG DIT JAAR!



 
 
Hier is ze dan, onze eersteling! Esmee is één van de vijf kittens die samen met hun zeer kleine mama gedumpt werden op een vaste voederplek. De kleintjes zijn tussen de 5 à 6 weken oud en reageren nog niet echt op vast voedsel. Dit maakt het extra moelijk om hen in de kooi te lokken. Esmee is er waarschijnlijk spelenderwijze in gesukkeld. Er worden dan ook hernieuwde pogingen gestart om de broers en de zusjes eventueel op een andere manier te pakken te krijgen, want het is om allerlei redenen van belang dat ze zo snel mogelijk binnenkomen. En natuurlijk is het ook de bedoeling om de kleine mama snel onderdak te kunnen geven!
 
Ondertussen heeft Esmee het hart gestolen van de melder die al staat te popelen om haar over een week of twee in huis en hart op te nemen!
 

woensdag 24 april 2013

GEDUMPTE ZUSSEN EINDELIJK HERENIGD!



 



Tara werd samen met haar zus gedumpt op een bekende voederplek. Ze liep vrijwel recht in de armen van de voederzetters, dus die aarzelden niet en brachten haar onmiddellijk in de opvang binnen.

Nu zus Tina nog...

Dat was echter een ander paar mouwen. Tina bleek veel banger en werd voortdurend opgejaagd door één van de vaste zwervers. Er was geen sprake van dat ze zo dichtbij zou komen dat ze net zoals haar zus makkelijk te pakken zou zijn. Dan maar met de vangkooi...

Helaas, Tina werd nog één keer opgemerkt en bleek toen met de noorderzon verdwenen. Ze kwam niet meer eten en ook de vangkooi bleef leeg.

Dan maar een ervaren poezenlokker ingezet (ondergetekende zit thuis met een longontsteking). Die trok op een stil moment met een verse portie gerookte makreel naar de plaats waar Tina het laatst werd gezien. En niet te geloven; ze liet eerst van zich horen en na een paar minuten was ze ook te zien : bang en vuil, maar vooral zeer hongerig!

Zo hongerig dat ze vanonder de spijlen van het (gesloten) hek kwam, waardoor ze in de nek kon gegrepen worden en in het transportbakje geduwd werd - weliswaar onder oorverdovend kattengekrijs.

A la minute in de bench bij haar zus gezet en het klagen verstomde terstond. Wat voorzichtige snifjes en snufjes over en weer en je zag hen denken : "toch niet waar zeker?? Dat lijkt zus wel!". Al gauw gooide Tina zich tegen Tara aan en waren ze vertrokken voor een lading liefdesbetuigingen!

Zo mooi om zien hoe die twee van elkaar houden. En al even onbegrijpelijk dat ze door een dief in de nacht (maar dan één die er iets bijzet,  in plaats van wegneemt) onmeedogenloos zijn achtergelaten.

Je wenst de harteloze onmens die dit op zijn geweten (voor zover aanwezig) heeft, eeuwige slapeloosheid toe. Op zijn minst!


zaterdag 20 april 2013

SOUZA EERSTE BEVALLEN MOEDERPOES IN 2013 BIJ KAT DE GOEDE HOOP!





 
 
 
 
 
Souza is hoogzwanger binnengekomen in de opvang. De vangkooi stond op één van de voederplekken om een andere poes te pakken te krijgen en kijk : de geheel onbekende en nooit eerder geziene Souza zat erin! Zwanger, erg mager en hoewel een beetje bang (cfr de foto waar ze van haar nest haar muts maakt), erg lief. Van terugzetten was dus geen sprake.
 
Een goede week nadat ze in de opvang is binnengenomen, is ze bevallen van vijf blinde ukkepukken en zoals dat gaat bij de meeste poezenmoeders, was ze op slag verliefd op alle vijf haar koters die ze dag en nacht in innige omhelzing samenhoudt. Behalve een rostwit katertje, een rost katertje en een driekleurige lapjeskattin, zit er nog een pottezwartje bij en eentje net zoals de mama (ook twee meisjes).
 
Het is een rustig nest, dat op een enkel piep na ("ik ben al 6 keer gewassen vandaag!"), geen kik geeft en niets anders doet dan eten en slapen en ... groeien en bloeien. In ideale omstandigheden, zoals het hoort. Godzijdank lekker rustig, warm en droog en niet buiten in de (bijna) nachtelijke vrieskou, zoals het er eerst naar uit zag.

Bij de collega's van Deinze is er door een jogger een gedumpt nest binnengebracht. Niet iedereen treft het dus zo goed als de kleine bollekes hierboven...

Het is de tijd van de zwangeren, de bevallenen,  en dus ook van de gedumpten. Hou ogen en oren goed open en grijp in als het nodig is, want deze achtergelaten, weerloze stumperds zijn van uw daadkracht afhankelijk!