Over mij

Mijn foto
Gent, Oost-Vlaanderen, Belgium

zondag 6 november 2011

BOEIKE IS VOOR DE ZOVEELSTE KEER REDDINGSBOEI!

































Wie herinnert zich Boeike nog? Hij woog slechts anderhalve kilo toen hij binnenkwam, zijn ogen zaten dichtgeplakt, neus en gezicht hingen vol snot en zijn vacht bestond uit klitten en klodders. Hij werd helemaal opgeknapt en is zes weken lang, drie maal per dag, op schoot genomen om te dwangvoederen met vloeibare AD. Een paar maanden later kon hij gecastreerd worden. Al blijft hij een product van de firma 'Schots & Scheef' (Boei kan zijn ledematen niet strekken en heeft een onderbeet), hij voelt zich nu opperbest en ontfermt zich steevast over de nieuwe kittens - bij voorkeur die waar 'een hoek af is' (lees hiervoor ook het bericht van 10 september 2010 op deze blog).




Zo ook over dove Tipi, die in het begin erg in de war was door de vele nieuwe indrukken maar al gauw bij Boei een veilige en stabiele haven vond. Boeike is altijd en eeuwig zijn rustige, onverstoorbare zelf waar elk bangig kitten zich warm tegenaan vleit en bij wie het uiteindelijk ontspannen in slaap valt. Waarna Boei er één van zijn leeuwenpootjes overheen legt.




En net deze jongen vertrekt binnenkort naar een nieuwe thuis. Weliswaar de beste poezenhome ter wereld, maar over een paar weken zijn de kittens dus hun steun en toeverlaat kwijt.




Geen reden om hem hier te houden, wèl een gelegenheid om deze goeie lobbes eens extra in de bloemetjes te zetten. Bedankt lieve Boei, je hebt niet alleen betekenis gegeven aan het leven van vele kittens maar ook aan het mijne!

donderdag 20 oktober 2011

DOVE TIPI NU VEILIG ONDER DAK





































Men neme : een klein West-Vlaams boerendorp, een niet-gesteriliseerde witte kattin en wat onverschillige mensen. Men krijgt : nest na nest na nest, met (incest-)kittens die al op 4 weken op straat lopen, overreden worden of 'verdwijnen'...




Ook Tipi stond dit lot te wachten.




Zo doof als een kwartel bleef ze doodleuk zitten waar ze zat : midden op straat, of lekker warm op de kap van een wagen (of eronder). Op getoeter en getromp reageerde ze vanzelfsprekend niet. Iedereen stoorde er zich aan, niemand ondernam iets. Of toch wel. De zeldzame aanpakker had er tenslotte genoeg van en stapte naar de eigenaar : 'Mevrouw, één van de kittens van uw kattin zit voortdurend buiten. Eén dezer dagen wordt het overreden!". Het antwoord kwam even snel als de deur werd dichtgegooid : "En dan?!"...




Het heeft geen zin om met zo'n mensen in discussie te gaan. Tipi werd binnen genomen en naar hier overgebracht. Moederpoes is inmiddels gesteriliseerd op kosten van de aanpakker. Er zijn zo van die momenten/situaties dat je je van 'mijn en dijn' niet teveel moet aantrekken - zeker niet als het welzijn van dieren op het spel staat.




Daarom, zoals de Vara (Nederlandse televisiezender) zegt : wees verschillig! Trek het u aan en doè er wat aan.




Tipis is, behalve doof ook slechtziend en heeft een (lichte) motorische storing. Door haar lieftallige uiterlijk (spierwit met blauwe oogjes die niet meer van kleur veranderen), zet ik haar voorlopig liever niet op internet. Is er iemand die dit leest die haar een veilige en liefdevolle thuis kan bieden? Ze kan niet zo goed (lang) alleen zijn - daar zal haar doofheid wel voor iets tussen zitten - dus best bij iemand die veel tijd met haar kan doorbrengen!

zondag 2 oktober 2011

DE GEBROEDERS A. GENIETEN VAN ELKAAR EN VAN HET LEVEN




















































Alleen maar goed nieuws : door diverse bijdragen van over het hele Vlaamse land, is Ambroosje 's operatie volledig betaald!

Hij was 6 weken oud toen zijn beide oogjes noodgedwongen werden verwijderd en woog toen amper 350 gr. Het was erop of eronder voor dit lieftallige kereltje dat desondanks hevige pijnen zoveel poezenliefde gaf als zijn kleine lijfje maar kon geven.
De (geslaagde) operatie heeft hem gelukkig niet veranderd, hij is nog altijd hetzelfde aanhankelijke, spinnende schootzittertje van weleer, maar dan zonder pijn.

Zoals te zien is op de foto’s, gooien beide broertjes zich nu weer met volle teugen in het normale poezenleven, al zal Antatole wel altijd een verminderd zicht houden. Blinde Ambroosius trekt wonderbaarlijk goed zijn plan, vooral door zijn rustige natuur. Soms lijkt het wel alsof hij nadenkt over elke stap die hij zet, zo voorzichtig is hij. Zijn kalme inborst spaart hem voor onverwachte botsingen en valpartijen en op die manier kweekt hij langzamerhand steeds meer zelfvertrouwen.

Zijn zicht was niet meer te redden, maar dankzij het team van Clos Fleuris en alle milde schenkers die de operatie mogelijk hebben gemaakt, heeft hij nu toch weer goede vooruitzichten : voor de rest van zijn dagen een dak boven zijn hoofd, zoveel eten en drinken als er in zijn bolle buikje kan (en dat is véél) en net zoveel aandacht en affectie als hij maar wil (nooit genoeg).

Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor jullie vrijgevigheid. Al kan nooit meer goedgemaakt worden wat verkeerd is gegaan, reken maar dat hij gekoesterd en geknuffeld wordt als geen één!



dinsdag 13 september 2011

AMBROOSJE O ZO BROOS







































Afgelopen dinsdag werden Ambroosjes beide ogen verwijderd. Links zat effectief vrijwel geen oog meer en toen de dierenarts het rechteroog wou verwijderen viel het er gewoon uit , totaal veretterd.

De operatie is goed verlopen, hij krijgt nu antibiotica en pijnstillers.

Hij is prinsheerlijk geïnstalleerd op zijn warmwaterbedje, met een knuffelbeer en wat zachte speelgoedjes en wordt natuurlijk extra veel ‘bepampeld en bepoteld’. Je hebt kittens die daar een hekel aan hebben en zich meteen loswringen, maar voor Ambroos kan er niet genoeg geknuffeld worden. Aandoenlijk grappig om te zien hoe hij zich ‘voor dood’ laat neervallen wanneer je over zijn buikje aait en eindeloos lang zijn minikoppie tegen je gezicht aanwrijft.

Na de verdoving, kwamen zijn darmpjes niet op gang met een ernstige constipatie tot gevolg. Hij was lusteloos en wou niet meer eten. Dierenarts Marlous is hem tijdens het weekend verschillende keren flink komen masseren wat goddank tot de gewenste verlossing heeft geleid.


Af en toe (en onder begeleiding) mag hij uit de bench en het is verbazingwekkend om te zien hoe voorzichtig hij zich dan beweegt. De zetel kent hij ondertussen op zijn duimpje; van zodra hij geen vaste grond meer onder zijn (voor-)pootjes voelt, stopt hij.

Ambroosje is gered van een zeer pijnlijke dood. De operatie is verricht door Clos Fleuris en daar hangt een fiks prijskaartje aan vast. Zij zijn echter de meest gespecialiseerde dierenartsen en hebben ondertussen ook al heel wat expertise opgebouwd, waardoor de ‘speciallekes’ bij hen altijd in goede handen zijn.

Er moet nog 250e gespaard worden om de volledige rekening te kunnen betalen. Wie zich geroepen voelt, mag welke bijdrage dan ook storten op :

001-3034194-13
onder vermelding van ‘Steun Ambroosje’.


Een lange naam, voor een piepklein mannetje…hopelijk nog met héél lang leven voor zich!






NOGMAALS MAX EN VOOR DE LAATSTE KEER, DROEFIE























Max doet het zeer goed. Zijn pels is aan het verdikken en door de cortisone-behandeling krabt en bijt hij zich veel minder. Terwijl hij verdoofd was voor de castratie is er van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem een langwerkende anti-jeukprik te geven en hem nog eens goed te ontwormen en te ontvlooien, want Max laat zich onder geen enkele voorwaarde aanraken.
Integendeel. Het duurt zo’n 20 minuten alvorens zijn bench verschoond is omdat hij voortdurend naar voren schiet om aan te vallen. Vuilnisblikken, pollepels…het kan allemaal dienen om hem tijdens de verschoning op een afstand te houden. Met de vorige winter nog vers in het geheugen, blijft hij de komende lekker binnen. Over een veertiental dagen gaat de deur van de bench open, zodat hij vrij kan rondlopen en – zoals dat meestal gaat bij dit type poes – slapen en eten in zijn veilige huisje.
Het voornaamste is dat hij goed verzorgd wordt en een onderdak heeft – we zien dan wel wat de toekomst voor hem brengt.



Droefie deed het in het begin erg goed. Hij at goed, waste zich en gebruikte zijn nestje om lekker in te slapen (en niet om in te plassen, zoals ‘beroepszwervers’ soms doen). Even had ik de hoop dat hij op zou knappen, waarna hij nog jàren zou kunnen genieten van een comfortabel binnenleven.
Maar het was hem niet gegund.
Na de aanvankelijke opleving zakte hij – letterlijk – zienderogen in elkaar. Hij at al liggend, vermagerde sterk en sliep 23 van de 24 uur.
Droefie was te zeer ondermijnd door het bikkelharde buitenbestaan en er was geen hoop meer dat hij hiervan zou herstellen.

Afgelopen woensdag heeft de dierenarts hem ingeslapen.

Uit onderzoek bleek dat zijn linkervoorpoot compleet in tweeën was gebroken; een gecompliceerde breuk met vlijmscherpe botranden, die nooit vanzelf was geheeld en hem uitermate veel pijn gekost moet hebben. De weinige tanden die hij nog had, zaten vol ontstekingen en abcessen en bovendien leed hij hoogstwaarschijnlijk aan de dodelijke ziekte FIP.
Jarenlang is hij overgeleverd geweest aan de grillen van mens en natuur, met alle gevolgen vandien. Dat hij de laatste twee maanden van zijn leven een veilig en beschermd leven heeft geleid, is dan ook maar een schrale troost.

Lieve, bange Droefie, je blijft voor altijd in mijn herinnering als de meest droevige zwerver die ik ooit op mijn poezenpad heb ontmoet. Ik heb je veel te laat en slechts een heel klein beetje kunnen helpen maar weet dat je dan toch op het eind van je leven omringd werd met veel warmte en alle liefde die ik je maar kon geven. De vorige barre winter heb je helaas moeten doorstaan, maar godzijdank zullen alle volgende je voorgoed bespaard blijven…

zondag 28 augustus 2011

AMBROOSJE EN ANATOLE...HOE KWETSBAAR KUN JE ZIJN?










































































Na zoveel jaren zwerfpoezenwerk, schrik je niet zo makkelijk meer, maar bij het zien van deze twee hummeltjes moest ik toch even slikken. De foto's zijn gemaakt nadat ze onderhanden waren genomen, wat hier wil zeggen : nadat de etterkorsten van hun gezicht waren gepeld. Het linkeroog van Anatole komt goed, zijn rechteroogje zal geopereerd moeten worden. Ambroosje is er slechter aan toe. Hij is niet alleen een stuk kleiner, maar zal vermoedelijk ook nog beide ogen verliezen. Links zit er eigenlijk al geen oog meer, en aan de rechterkant hangt er een soort uitwas waar vermoedelijk zijn oog inzit. Morgenavond worden ze onderzocht door de dierenarts.


Waarschijnlijk vinden veel mensen dat het beter is hen meteen te laten inslapen - zeker Ambroosje.


Dat is gemakkelijk gezegd van op een afstand. Van dichtbij zie je echter twee piepkleine kereltjes die zich voor het eerst in hun prille leventje min of meer goed voelen : lekker op temperatuur dankzij het warmwaterbedje, verlost van ontelbare vlooien, zalf in de oogjes, natuurlijk op antibiotica en ontstekingsremmers (dus geen koorts meer) en allebei vallen ze om van genot wanneer je over hun buikje wrijft. Kortom, misschien wel voor het eerst sinds hun geboorte genieten ze van een normaal poezenleven.


Wie kan hier een eind aan maken??


Ik niet!

KAI EN KEDI, (HELAAS) MET EEN VERVOLG...

Een paar dagen geleden zag ik hem voor het eerst tussen de struiken zitten, zwart en o zo bang. Nog een broertje van Kai en Kedi?? Het kon bijna niet anders; hetzelfde onvolwassen postuur, dezelfde angst en die herkenbare dikke staart. Nummer vier dus. In dat geval alweer een verwilderde en dus onplaatsbare poes. Niet aan denken, zorgen voor later. Zo snel mogelijk de vangkooi zetten want hij heeft al lang genoeg in zijn eentje moeten buiten leven in dat rotweer.

Dus gisteren met de vangkooi op pad. "Poes, poesie, kom dan, éten!"
Niemand te zien.
Ik trek naar de volgende voederplek en keer even later terug.

En daar ligt hij dan. Iemand moet hem op de stoep hebben gelegd. Zo stil, zo koud en zo nat als je maar kan zijn wanneer je roerloos en onbeschermd, onafgebroken felle hagelregen over je heen hebt gehad.

Velen onder ons die dit werk doen hebben het al ervaren : je komt vaak te laat. De keren dat je op tijd was, ben je zo weer vergeten. De keren dat je te laat komt blijven op je netvlies gebrand.

Zo ook met het achtergelaten, eenzame broertje van Kai en Kedi. Ik heb hem nauwelijks gekend, maar de aanblik van zijn natte, gebroken lichaam zal mij nog lang bijblijven...